Beelddenken eigen maken

Ik weet nog wel, dat ik wanneer ik vroeger iets moest leren, dat ik overal plaatjes van maakte in mijn hoofd. Op een gegeven moment lukte het vaak ook om foto’s te maken van pagina’s in mijn hoofd en kon ik zo bij een examen terugbladeren en “lezen” wat er stond. Plaatjes en ezelsbruggetjes hielpen mij altijd weer om tekst eigen te maken, waar ik niets mee had. En als ik het te saai vond, moest ik het toch proberen leuk te maken.

Telefoonnummer inprenten

Zo’n 15 jaar geleden namen wij ons neefje en nichtje mee naar een pretpark. Onderweg hadden we het er over wat je moest doen als je elkaar kwijt raakt. De vraag kwam om het telefoonnummer van hun eigen ouders, dat wilde ze wel leren. We zeiden het nummer voor, en mijn nichtje kon het na twee keer na zeggen. Mijn neefje kwam steeds niet verder dan drie cijfers. Totdat ik mijn mobieltje pakte en het nummer liet zien op de toetsen van de Nokia. En in no-time kon hij, eerst met mobieltje en daarna zonder, het telefoonnummer zo vertellen!

40050adb301eb9f030616d60cbeb683a

Creepers en villagers

Ruben is ook zo’n beelddenker. Droge tekst zegt hem weinig. En dat maakt het soms erg lastig om leerstof eigen te maken. In het afgelopen jaar hebben we hele Minecraftwerelden in ons hoofd gecreëerd, waarbij er bergen, boslandschappen en grasvelden in landen gebouwd werden. Russen werden creepers, Polen waren villagers… (eh…).

Noord Amerika in beeld

Vandaag een nieuwe methode bedacht, waar Ruben met veel enthousiasme mee bezig is geweest. Hij heeft morgen een aardrijkskundetoets over Noord Amerika. Beetje geschiedenis, wat voor klimaat is er, welke steden en wat voor soort industrie.

IMG_20170910_230746_710

Om te checken of alle feitjes in zijn hoofd zaten, heb ik hem gevraagd Noord Amerika te tekenen en zijn antwoorden op mijn vragen daar in te tekenen. Hij vond het superleuk! Druk bezig allerlei gekke figuurtjes snel op papier te krabbelen, af en toe een grapje erbij…

IMG_20170910_230831_039

Ik hoop dat hij op die manier morgen een plaatje in zijn hoofd heeft. Bootjes die in 1492 aan komen varen, beladen met Europese ziektes, wapens en het plan bizons te gaan doden… Een wolkje met luchtvervuiling en afval boven Mexico-stad. Plantages met katoen en tabak. Great Planes met akkerbouw… “hoe teken je akkerbouw?” “hoe zou jij het doen?” “geen idee wat het is”. Oeps! Bleek hij de betekenis van het Duitse woord wel te kennen, had echter geen idee wat dit Nederlandse woord kon betekenen… Tja, logisch. Zo vaak hoor je het ook niet, hij heeft het steeds maar gewoon opgeschreven bij toetsen. Maar pas nu hij het moest tekenen, kwam naar voren dat hij de betekenis niet kende!

DSC_0293

Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat! Maar leuk was het wel om te zien hoe snel hij alle feitjes zich eigen maakte en hoeveel lol hij in het snel-tekenen had (Trump met een cavia op zijn hoofd …). Gaan we vaker doen! En morgenmiddag gaat Ruben verder met een meer gedetailleerd ontwerp van de Rubenstates…

DSC_0296

Heb jij een creatieve tip voor leren leren als beelddenker?

fe643c01f554a1eab86079dd9bb0a7a1.jpg

 

 

 

 

Geef een reactie

