Kerkproeverij: ga je mee?

Wie heeft er zin om een keer met ons mee te gaan naar de kerk? Aanstaande zondag is er een kerkproeverij… Kom gewoon eens kijken bij de EGHW!

Kerkproeverij 2017, EGHW Oud-Beijerland

Sinds we terug in Nederland zijn, bezoeken wij deze gemeente. We hebben in eerste instantie voor deze gemeente gekozen, juist omdat zij zich ook erg op kinderen richten. Geen moeilijk taalgebruik (dat zijn onze jongens niet gewend). Er is kinderkerk en een beetje heen en weren valt niet zo op ­čśë. En ja, ze gaan graag, dus dat is fijn!

Rust in ’t koppie

En waarom wij iedere week gaan? In plaats van uitslapen, een daagje niets doen na een overvolle week?

Eerlijk gezegd, juist daarom. Ik merk dat ik rust vind tijdens de kerkdienst. De spanningen worden minder, de planningen verdwijnen op de achtergrond. Ff die knoop uit mijn buik weg. En ik merk weer waar het eigenlijk allemaal om draait.

Bijna wekelijks is er iets dat me aanspreekt, waar ik automatisch van opgeladen word. Waar ik gesterkt, gevoed word.

Muziek

Daarbij speelt de muziek een heel belangrijke rol. Degenen die mij kennen, weten dat ik op bijna ieder christelijk concert aanwezig was (maar dan wel de ├Ęchte bands ­čśë). En dat waren de momenten voor mij dat ik weer even met beide benen op de grond stond. Muziek betekent veel voor mij. Bij goeie muziek lijken mijn gedachten tot rust te komen. Niet meer rond te blijven draaien, maar ineens krijg ik weer de controle over mijn gedachten. En tja, dan mag het van mij best stevig zijn. Mijn ‘stille tijd’ met God is vaak in de auto, met muziek op de ‘achtergrond’. Niet bepaald stil, maar concentreren kan ik me dan eindelijk wel.

(dus als je een volgende x een autootje door de Hoeksche Waard h├│├│rt rijden …)

Ik moet bekennen dat ik mooi orgelspel ook best kan waarderen, waarschijnlijk vanuit huis mee gekregen. Maar de soort muziek die in de EGHW wordt gespeeld, raakt mij en neemt mij regelmatig mee. En dan gaat het vooral om de teksten die zo goed verwoorden wat er diep in mij leeft. Het kunnen de lievelingsliederen van mijn vader zijn, die daar gezongen worden, of een lied van Kees Kraayenoord of Casting Crowns… En dat vind ik mooi. En het is echt.

Tja, ik kan veel over de kerkdienst zeggen.

Bijvoorbeeld hoe ik afgelopen zondag geraakt werd, toen we ineens een onbekende versie van Psalm 121 zongen…de lievelingspsalm van mijn vader. Op de verjaardag van Joppe. In de week dat ik mijn ietwat openhartige blog schreef over het vertrouwen. En de week waarin ik ontslag kreeg.

En dat daarna verteld werd over gebed en daarbij het lied ‘just be held‘ van Casting Crowns genoemd werd (zie mijn vorige blog over #26). Knipoogje van God?

En zo kan ik wel meer over een zondagse kerkdienst vertellen. Maar ja, voor een buitenstaander klinkt het waarschijnlijk vaag en een ver-van-je-bed-show.

Kerkproeverij 10 september

Maarreh, mocht je toch eens willen kijken, eens proeven wat er in een kerkdienst gebeurd…wees welkom bij de EGHW op 10 september! Wij gaan meestal om 11.30, maar kunnen ook vroeg gaan als je wilt! Ik zou het leuk vinden! En er wordt niets van je verwacht ­čśë. Zin?

IMG_20170904_230650_367

Geef een reactie

